sobota, 21 listopada 2015

dysleksja i jej pozytywne cechy..........

Dysleksja - pozytywne jej cechy :)


 Dysleksja i jej mocne strony!!
Dla kogoś kto ma orzeczenie o dysleksji, dysleksji rozwojowej, często jest to wyrok, zwłaszcza dla ambitnych osób, które chcą coś osiągnąć, iść na studia, uczyć się, odnosić sukcesy. Nikt ale to nikt nie opowiada o pozytywnych cechach jakie występują u osób dyslektycznych. Wiem jak wiele trudu trzeba włożyć w Swój osobisty rozwój, aby uczeń z dysleksją był postrzegany w taki sam sposób jak uczniowie nie mający takich problemów. 

Poniższy artykuł Jest dla Nauczycieli, wychowawców, rodziców ale i dla Was drodzy uczniowie, abyście uwierzyli we własne siły i możliwości 

Dysleksja – czym na tak naprawdę jest dysleksja i czy powoduje tylko i wyłącznie ograniczenia?

Pod terminem dysleksja kryją się specyficzne problemy w nauce czytania i pisania u dzieci/ młodzieży, która nie powinna mieć z nią problemów tzn: rozwija się na odpowiednim poziomie intelektualnym, nie posiada poważnych problemów ze wzrokiem czy słuchem.

Dysleksja powoduje, że myślimy tylko o ograniczeniach – utrudnieniach jakie powoduje to zaburzenie. Takie ujęcie problemu szkodzi dzieciom – obniża ich poczucie własnej wartości ,poczucie niedoskonałości i niepowodzenia, zawsze skupia się na mankamentach.
Posiadanie dysleksji może niektórym umożliwić rozwinięcie zdumiewających uzdolnień.
Jedną z mocnych stron zaobserwowanych u dyslektyków są zwiększone zdolności artystycznych, być może z powodu, że dyslektycy mają problem z komunikowaniem się werbalnie lub w pisaniu chcą wyrazić siebie po przez działania artystyczne.
cechy ogólne.
  • Myśli niewerbalnie - obrazami - myślenie takie jest szybsze od "normalnego" werbalnego, dodatkowo jest głębsze, całościowe i bardziej wyraziste.
  • Jest błyskotliwy, bardzo inteligentny, elokwentny.
  • Jest bardzo ciekawy świata i wnikliwy.
  • Ma bardzo dobrą intuicję, umie "czytać ludzi".
  • Ma wysokie poziom IQ.
  • Posiada bujną wyobraźnią.
  • Utalentowany w takich dziedzinach, jak: sztuka, teatr, muzyka, mechanika, opowiadanie (np. bajek), sprzedaż, biznes, projektowanie, budowanie lub inżynieria.
  • Łatwiej przychodzi mu rozwiązywanie problemów.
  • Potrafi znaleźć punkt wspólny pomiędzy wieloma, różnymi konceptami.


Pamięć i poznanie.
  • Posiada wspaniałą pamięć długotrwałą zwłaszcza, jeżeli chodzi o doświadczenia, zdarzenia, lokalizacje i twarze.
  • Postrzega świat w wielu wymiarach - używając wszystkich zmysłów.
  • Widzi "większy obraz", nie skupia się na detalach.
  • Ma tendencje do holistycznego sposobu postrzegania informacji, zadań, które ma jeszcze wykonać
Zachowanie, zdrowie, rozwój osobisty: 
  • Pracowity.
  • Ma ogromną potrzebę osiągnięć i zdobywania wyznaczonych przez siebie celów.
  • Zdecydowany, wytrzymały, odporny, nieustępliwy.
  • Hojny.
  • Empatyczny, dbający o innych.
  • Otwarty i świadomy.
  • Spontaniczny
    Powyższy artykuł opisuje wszystkie cechy – pozytywne cechy dysleksji dlatego też nie wolno myśleć, że bycie osobą mającą trudności w nauce czytania i pisania jest się kimś gorszym ( tak bardzo często bywa – a to wielki błąd), mniej inteligentnym, sprytnym czy mądrym, jeśli dopadnie Was kiedykolwiek taka myśl proszę wróćcie do tego co tutaj jest napisane i przeczytajcie uważnie - Proszę pamiętać jesteście równie wartościowymi osobami jak Ci którzy nie maja takich problemów.




Bibliografia:
G.Squires ,S Mckeown ,Pomoż dziecku ...... z dysleksją .Warszawa 2006 , s.28
Davis D. R., Braun M.E., 2001, Dar dysleksji. Dlaczego niektórzy zdolni ludzie nie umieją czytać i jak mogą się nauczyć, oryg. The Gift of Dyslexia. Why Some of the Smartest People Can't Read and How They Can Learn, tłum. Skoczylas G., Zysk i S-ka, Poznań.,  Davis R. D., 37 Common Characteristics of Dyslexia, [dok. elektr.], http://www.dyslexia.com/library/symptoms.htm,
 [dok. elektr.], http://beingdyslexic.co.uk/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję serdecznie, że zajrzałeś na mojego bloga.
Pozdrawiam i zapraszam ponownie:)
Podziel się ze mną, Swoją opinią na powyższy artykuł:)