Aktywność fizyczna jako kluczowy czynnik prawidłowego
rozwoju dziecka
Na podstawie przeglądu
literatury przedmiotu oraz obserwacji rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym
należy podkreślić, że aktywność fizyczna odgrywa kluczową rolę w
kształtowaniu harmonijnego rozwoju dziecka. Ruch sprzyja nie tylko zdrowiu
somatycznemu, lecz także wspiera rozwój funkcji poznawczych, emocjonalnych oraz
społecznych.
Okres przedszkolny jest
czasem szczególnie wrażliwym na kształtowanie nawyków i zainteresowań. Dzieci w tym wieku wykazują
znaczną plastyczność w zakresie uczenia się, co sprawia, że angażowanie ich w
różnorodne formy aktywności ruchowej przynosi wymierne efekty rozwojowe.
Badania dowodzą, iż uczestnictwo w zabawach ruchowych poprawia pamięć i
zdolność koncentracji (Becker i in. 2014), a sam wiek przedszkolny sprzyja
szybkiemu doskonaleniu zdolności poznawczych i motorycznych (Myer i in. 2015). Wyniki
badań wskazują ponadto, że częste przebywanie na świeżym powietrzu oraz udział w
zorganizowanych zajęciach ruchowych pozostają w istotnym związku z gotowością
szkolną, rozumianą jako zdolność do podjęcia wymagań edukacyjnych i społecznych
(Duncan i in. 2007). Aktywność fizyczna wspiera rozwój funkcji wykonawczych –
procesów poznawczych niezbędnych do planowania, samokontroli oraz realizacji
działań ukierunkowanych na cel. Nie bez znaczenia pozostają kompetencje
społeczne, takie jak zdolność współpracy, regulacja emocji czy rozumienie
perspektywy zarówno swojej, jak i innych, które – obok funkcji wykonawczych –
mają istotne znaczenie dla wyników edukacyjnych w perspektywie krótko- i długoterminowej. (Becker i in. 2018). Należy
podkreślić, że brak odpowiedniej aktywności fizycznej stanowi poważne
zagrożenie dla prawidłowego rozwoju dziecka. Ograniczenie ruchu prowadzi nie
tylko do obniżenia sprawności fizycznej, lecz także może skutkować trudnościami
w zakresie koncentracji, regulacji emocji, kompetencji społecznych i
językowych. Deficyt aktywności sprzyja również występowaniu licznych trudności
somatycznych, takich jak osłabienie mięśni, obniżona wydolność organizmu,
nadwaga, wady postawy czy zaburzenia koordynacji ruchowej. Słaba kondycja
fizyczna i niewystarczający rozwój układu mięśniowo-szkieletowego mogą
prowadzić do szybszej męczliwości dziecka, a w konsekwencji do obniżenia
koncentracji i motywacji do nauki. Długotrwały deficyt ruchu sprzyja także
nasileniu negatywnych konsekwencji nadmiernego korzystania z urządzeń
ekranowych, co w efekcie może prowadzić do opóźnień w rozwoju poznawczym i
emocjonalnym (Carson i in. 2017; Hinkley i in. 2012).
Wnioski:
W świetle powyższych
ustaleń należy stwierdzić, że systematyczna aktywność fizyczna w wieku
przedszkolnym stanowi istotny czynnik rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego dziecka. Z
tego względu wskazane jest, aby rodzice oraz nauczyciele przedszkolni tworzyli
warunki sprzyjające codziennej aktywności ruchowej, zarówno w formie
zorganizowanych zajęć sportowych, jak i spontanicznej zabawy na świeżym
powietrzu.
Bibliografia:
Becker
D.R., Grist C.L., Caudle L.A., Watson M.K., 2018, Complex physical activity,
outdoor play, and school readiness among preschoolers, „Global Education
Review”, vol. 5 (2).
Becker
D.R., McClelland M.M., Loprinzi P., Trost S.G., 2014, Physical activity,
self-regulation, and early academic achievement in preschool children, early
education and development, vol. 25 (1),
Carson
V., Rahman A.A., Wiebe S.A., 2017, Associations of subjectively and objectively
measured sedentary behavior and physical activity with cognitive development in
the early years, „Mental Health and Physical Activity”, vol. 13
Chruszcz,
A., 2022, Czy Norwedzy wiedzą lepiej? Aktywność fizyczna jako podstawowa
potrzeba i prawo dzieci, Ars Educandi 19/2022,
Duncan
G.J., Dowsett C.J., Claessens A., Magnuson K., Huston A.C., Klebanov P., Pagani
L.S., Feinstein L., Engel M., Sexton H., Duckworth K., Brooks-Gunn J., 2007,
School readiness and later achievement, „Developmental Psychology”, vol. 43
(6).
Hinkley
T., Salmon J., Okely A.D., Crawford D., Hesketh K., 2012, Preschoolers’
physical activity, screen time, and compliance with recommendations, „Medicine
and Science in Sports and Exercise”, vol. 44 (3)
Myer
G.D., Faigenbaum A.D., Edwards N.M., Clark J.F., Best T.M., Sallis R.E., 2015,
Sixty
minutes
of what? A developing brain perspective for activating children with an
integrative exercise approach, „British Journal of Sports Medicine”, vol. 49
(23)
Psycholog, pedagog i terapeuta
Radwańska Anna
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję serdecznie, że zajrzałeś na mojego bloga.
Pozdrawiam i zapraszam ponownie:)
Podziel się ze mną, Swoją opinią na powyższy artykuł:)