Dzisiaj obchodzimy
światowy dzień świadomości Autyzmu.
Autyzm – to nie
tylko specyficzne zaburzenie w sferze zachowania. To choroba wrodzona
o objawach wieloukładowych.- całościowe zaburzenie rozwoju. Po raz
pierwszy jednostkę chorobową opisał Kanner jako - „niezdolność
do wchodzenia w normalny sposób w relacje z ludźmi i z sytuacjami”,
„albo skrajne wycofanie, które sprawia, że kiedy jest to możliwe,
wszystko co pochodzi z zewnątrz jest pomijane, ignorowane i
odrzucane”.
Całościowe
zaburzenia rozwoju(CZR
)pervasive
developmental disorder PDD)
– kategoria diagnostyczna obejmująca rozległe nieprawidłowości
rozwojowe, które zaburzają podstawowe funkcje psychiczne,min.
uwagę, motorykę, percepcję, wpływające na czynności społeczne
i rozwój języka.
W zakres
Całościowego Zaburzenia Rozwoju ze spektrum autyzmu wchodzi :
- Autyzm dziecięcy
- autyzm atypowy
- zespół Aspergera
- zaburzenia dezintegracyjne
- całościowe zaburzenia rozwoju nieujęte w innych kategoriach diagnostycznych.
Jaka jest
przyczyna??
Niestety, jak dotąd
nie znaleziono przyczyny. Nie odkryto, który gen
jest odpowiedzialny za rozwój zaburzeń ze spektrum autyzmu. Można
jedynie powiedzieć, że ma podłoże neurobiologiczne, które
powoduje nieprawidłową pracę mózgu, opóźnienie i nieharmonijny
rozwój dziecka.
Objawy!
Mówiąc o CZR ze
spectrum autyzmu należy pokreślić, że każda jednostka chorobowa
ma inne objawy.
Autyzm dziecięcy:
- wyraźnie autystyczne wycofanie,
- pragnienie zachowania niezmienności,
- brak mowy lub specyficzne zaburzenia,
- dysharmonia rozwoju poznawczego
- stereotypia.- ciągłe powtarzanie bezcelowych lub rytualnych ruchów, postaw ciała.
Zespół Aspergera –
dzieci bez opóźnień w rozwoju funkcji poznawczych, rozwoju mowy i
ogólnym funkcjonowaniu bez większych problemów do 3 r.ż.
- Zaburzenia wzajemnych interakcji społecznych,
- ograniczone zainteresowania i aktywność,
- powtarzające się rutynowe zachowania, rytuały,
- zaburzenia ekspresji i rozumienia mowy zaburzenia komunikacji niewerbalnej
- niezgrabność ruchowa.
Symptomami
Dziecięcego Zaburzenia Dezintegracyjnego mogą być:
- prawidłowy rozwój w zakresie mowy, interakcji społecznych, relacji, zabawy i zachowań adaptacyjnych przynajmniej przez dwa, a zwykle cztery lata
- poważna utrata umiejętności społecznych, komunikacyjnych i adaptacyjnych w krótkim czasie (kilka miesięcy). Dzieci doświadczające zaburzeń dezintegracyjnych mogą bez oczywistej przyczyny lub choroby stać się lękliwe, łatwo wpadające w gniew, negatywistyczne, nieposłuszne, dostawać ataków złości bez widocznego powodu. Z czasem dochodzi u nich do zupełnego zaniku mowy i rozumienia języka oraz do obniżenia zdolności intelektualnych
Zespołu Retta:
Po okresie prawidłowego rozwoju przez
minimum 5 miesięcy, obserwuje się następujące cechy:
- głowa dziecka nie rośnie w oczekiwanym tempie między 5 a 48 miesiącem życia
- następuje utrata wcześniej nabytych umiejętności posługiwania się ręką (np. sięganie i chwytanie przedmiotów) i rozwój stereotypowych ruchów (np. wykręcanie dłoni)
- utrata umiejętności społecznych, takich jak uśmiechanie się i utrzymywanie kontaktu wzrokowego (te zachowania mogą być przywrócone później)
- utrata zdolności chodzenia i wykonywania innych skoordynowanych ruchów
- znaczne zubożenie zdolności posługiwania się mową i rozumienia mowy
- bardzo poważne opóźnienie w rozwoju psychomotorycznym
Autyzm Atypowy:
Objawy pojawiły się po 3 r.ż, lub
które nie spełniają kryteriów autyzmu.
Leczenie.
Plan leczenia jest opracowany dla
każdego dziecka indywidualnie, zależy od:
- stopnia zaawansowania choroby,
- historii choroby,
- sytuacji rodzinnej,
- rodzaju zaburzenia,
- tolerancji dziecka na działania, terapii.
Z okazji światowego dnia Świadomości
Autyzmy, krótka charakterystyka,
Bibliografia
A . Bryńska, I. Komander, G. Jagielska
, Autyzm i Zespół Aspergera. PZWL, Warszawa 2009r.
M.Tuszyńska- Całościowe zaburzenia
rozwoju dziecka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję serdecznie, że zajrzałeś na mojego bloga.
Pozdrawiam i zapraszam ponownie:)
Podziel się ze mną, Swoją opinią na powyższy artykuł:)