Metoda Zielonego Ołówka
Metoda zielonego ołówka koncentruje
się na podkreśleniu tego co jest dobre, pozytywne.
Jest to odwrócona metoda nauczania,
która zupełnie inaczej kreuje myślenie i samoocenę dziecka.
Metodę jaką stosowaną
dotychczas,było to podkreślanie błędów, tego co zostało
zrobione w sposób zły, niewłaściwy, kolorem czerwonym –
wszystkie wypracowania, sprawdziany, kartkówki, były oceniane przez
pryzmat błędów, wszystko to co zostało dobrze opracowane zostało
pominięte, nie było żadnego pozytywnego komentarza - ta metoda
powodowała w uczniu poczucie wstydu, lęku, przygnębienia,
niekompetencji, miała negatywny wpływ na kreowanie i dalsze
kształtowanie się rozwoju dziecka.
Nowa innowacyjna metoda
zielonego ołówka koncentruje się na
podkreślaniu tego co pozytywne i właściwe. Skupienie się tylko i
wyłącznie na tym co dobre w wypracowaniu powoduje, że dziecko
poczuje się bardziej wartościowe, docenione, odniesie swój
osobisty sukces, który będzie chciał powtarzać - będzie się
bardziej starał dążyć do tego, aby jego prace były zawsze w
kolorze zielonym. Metoda ma za zadanie motywować i pozytywnie
oddziaływać na rozwój ucznia i proces uczenia się .
Moje odczucia o tej metodzie, są
różne, z jednej strony, uważam to za bardzo dobrą metodę, która
wspiera i motywuje ucznia do działania, pobudza chęć do nauki i
odnoszenia dalszych sukcesów, lecz z drugiej strony, jeśli nie
będą podkreślane błędy, gdzie je popełniały, jakiego są
rodzaju, nie będziemy mogli skupić się również na ich
poprawieniu i doskonaleniu się. Jak każda metoda ma swoje wady i
zalety – choć uważam, że warto ją stosować – zwłaszcza u
dzieci z zaburzeniami np. dysleksja.
Witam serdecznie!
OdpowiedzUsuńCzy ta metoda ma swojego autora? Szukam publikacji na ten temat.
Pozdrawiam