Kompetencje miękkie - sukces w zasięgu „ręki”

Kompetencje miękkie - sukces w zasięgu „ręki”


Czym są kompetencje, i czy naprawdę są tak ważne i potrzebne?


Kompetencja – czyli połączenie trzech atrybutów: wiedzy, umiejętności i postawy. Wyróżniają one daną osobę łatwością sprawnej, skutecznej, odpowiadającej oczekiwaniom jakościowym, realizacji danych zadań. Działania osoby kompetentnej, w danej dziedzinie, winny spełniać obowiązujące w danej społeczności/organizacji kryteria.
Kompetencje możemy podzielić na dwie kategorie : miękkie i twarde;
Kompetencje Twarde – są to cechy bardzo konkretne, które zdobywamy podczas nauki, samodoskonalenia, są one mierzalne i niezbędne do podjęcia i wykonywanie danej pracy. Potwierdzamy je dyplomem, świadectwem, zaświadczeniem czy certyfikatem.
Napisałam konkretne, ponieważ bez nich nie można wykonywać określonych czynności, lecz podlegają rozwojowi – np.: udział w szkoleniach, samokształcenie itp.
Przykłady kompetencji twardych :
  • znajomość języków obcych,
  • specjalistyczna wiedza,
  • umiejętność organizowania czasu i przestrzeni potrzebnej do pracy,
  • posiadanie prawa jazdy,
  • obsługa komputera.

Kompetencje Miękkie – są to cechy, które koncentrują się na cechach psychofizycznych oraz umiejętnościach społecznych. Dotyczą umiejętności interpersonalnych( np. nawiązywanie kontaktów z innymi ludźmi, rozwiązywanie konfliktów, słuchanie,adaptacja społeczna) oraz zarządzania własna osobą i czasem. Bardzo często utożsamia się je ze zdolnościami. Najprościej ujmując czym są kompetencje miękkie – to cechy, których nie można nauczyć na studiach nie trenując ich i nie powtarzając. To one pokazują jakimi ludźmi jesteśmy, co możemy zaoferować i jakimi będziemy w przyszłości osobami i pracownikami;.



Kilka przykładów kompetencji miękkich;
  • Elastyczność,
  • asertywność,
  • kreatywność,
  • pomysłowość,
  • koncentracja,
  • zdolność do podejmowania decyzji,
  • efektywna nauka,
  • radzenie sobie ze stresem i sytuacjami konfliktowymi,
  • negocjacje,
  • rozwijanie, pielęgnowanie swoich mocnych stron,
  • świadomość własnego „ja” - poczucie własnej wartości,
  • samoakceptacja,
  • wyciąganie wniosków,
  • zmiana negatywnych nawyków np.: zmiana tryby życia, odżywania, nastawienia do swojej egzystencji,
  • wdzięczność za to co się ma,
  • Aktywne słuchanie,
  • autoprezentacja- umiejętność zaprezentowania swojej wiedzy i zdolności,
  • budowanie poprawnej więzi i relacji w środowisku rodzinnym oraz koleżeńskim,
  • komunikowanie się w sposób niewerbalny,
  • współpraca w zespole,
  • punktualność,
  • obowiązkowość,
  • sumienność,
  • dynamizm działania


To są tylko niektóre kompetencje miękkie, jest ich bardzo wiele. Spójrz na tą listę zakreśl te, które należą do ciebie, z którymi możesz się identyfikować. Kompetencje miękkie pomagają w osiągnięciu sukcesu i powodzenia. Na pewno kilka osób zada sobie pytanie w jaki sposób kompetencje miękkie mogą zapewnić lub chociażby przyczynić się do osiągnięcia celu czy sukcesu.

Analiza oferty pracy( pierwsza lepsza oferta wzięta z portalu ogłoszeniowego)

Kucharz/kucharka



Ruchliwa restauracja Bierhalle mieszcząca się w Rynku we Wrocławiu poszukuje kucharzy i kucharza zmianowego.
Jesteśmy stabilną firmą funkcjonująca na runku od 11 lat i pragniemy powiększyć nasze szeregi o nowe osoby pełne entuzjazmu do pracy z pasją do gotowania.
Ponieważ mamy standardy funkcjonowania restauracji możemy zatrudnić również osoby bez doświadczenia.
Oferujemy atrakcyjne wynagrodzenie, które zawsze wypłacane jest na czas i stabilne zatrudnienie w firmie, w której jest możliwość szybkiego awansu i rozwoju.
Wymagamy zaangażowania w wykonywanie swoich obowiązków, punktualności i umiejętności pracy w zespole.
Serdecznie zachęcamy do wysyłania do nas CV.

Kompetencje Twarde:
  • wiedza specjalistyczna zawód – KUCHARZ

Kompetencje miękkie:
  • umiejętność pracy w systemie zmianowym,
  • osoba pełna entuzjazmu,
  • pasja do gotowania,
  • zaangażowanie,
  • punktualność,
  • obowiązkowość,
  • umiejętność pracy w grupie,

Oferta pracy pokazała jak wiele oprócz kompetencji twardych czyli bazowych do wykonywania pracy jest potrzebnych kompetencji miękkich. Warto w siebie inwestować i stawać się coraz lepszym w swojej dziedzinie poprzez doskonalenie kompetencji miękkich.

Źródło:
B. Clegg, Przyspieszony kurs rozwoju osobistego, Helion SA, Gliwice 2006 J.
Morgenstern, Jak być doskonale zorganizowanym, Amber, Warszawa 2001
D. Waitley, Psychologia sukcesu, Wolters Kluwer, Warszawa 2011


3 komentarze:

  1. Jest kilka filarów każdej firmy. Marketing, management, PR, certyfikaty (https://www.iso.org.pl/uslugi-zarzadzania/wdrazanie-systemow/laboratoria-i-jednostki-inspekcyjne/iso-17025/) i rozwoj pracowników. Firma powinna zapewniać ciągłe szkolenia pracownikom aby miec zgrana kadre ktora nadarza za rynkiem:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiedza z zakresu podziału kompetencji na twarde i miękkie bardzo przyda się szczególnie podczas pisania dobrego cv.
    https://students.pl/artykuly/kompetencje-miekkie-i-twarde/

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję serdecznie, że zajrzałeś na mojego bloga.
Pozdrawiam i zapraszam ponownie:)
Podziel się ze mną, Swoją opinią na powyższy artykuł:)