Metoda Dobrego Startu.
Metoda Dobrego startu została
opracowana 40 lat temu przez Prof. zw. Dr hab. Martę Bogdanowicz
przy bezpośredniej pracy z dziećmi.
Założenia MDS.
Głównym
celem Metody jest wspomaganie rozwoju psychomotoryki dziecka przy
odpowiednim organizowaniu zabaw i aktywnym uczeniu się symboli
graficznych za pomocą wszystkich zmysłów: łatwych wzorów,
wzorów literopodobnych, liter i znaków matematycznych.
Realizacja
tego założenia odbywa się poprzez rozwijanie funkcji, które biorą
udział w uczeniu się czytania i pisania (poznawczych:
wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych i ruchowych) oraz ich
współdziałania (integracji percepcyjno-motorycznej). Inne cele to
kształtowanie lateralizacji, świadomości schematu ciała (jego
części oraz lewej i prawej strony) i przestrzeni. MDS reprezentuje
zatem polisensoryczne, aktywne podejście do pracy z dziećmi.
Występują w niej trzy elementy:
- Element motoryczny – są to ćwiczenia ruchowe, ruchowo- słuchowe, ruchowo-słuchowo-wzrokowe (zharmonizowanie wszystkich zmysłów podczas wykonywania zadania)
- Element słuchowy ( piosenki, wierszyki, zdania, wyrazy)
- Element wzrokowy – znaki graficzne( litery, znaki matematyczne)
Cel i dla kogo :
Metoda dobrego
startu przeznaczona dla dzieci od 2 – 10 lat. Ma na celu
zidentyfikowanie problemów w nauce czytania i pisania, profilaktyce
niepowodzeń szkolnych, diagnoza i przyczyny. Metoda ma pomóc w
przygotowaniu dzieci przedszkolnych do nauki czytania i pisania , w
klasie pierwszej służy do nauki liter i znaków matematycznych
zarówno u dzieci dobrze rozwijających się jak u dzieci, u których
występują problemy.
Zajęcia z MDS
odbywają się według trzech stałych elementów:
- Zajęcia wprowadzające:( są to ćwiczenia orientacyjno- porządkowe – marsz przy muzyce, różne powitania, omawianie trudnych słów, dzielenie słów na sylaby czy wyrazy)
- Zajęcia właściwe:
- ćwiczenia ruchowe-zabawy ruchowe do tekstu piosenki, zaczynamy od ruchów dużej motoryki czyli całego ciała i przechodzimy do motoryki małej – ruchy wykonywane np. ręką.
- Ćwiczenia ruchowo-słuchowe – są to zadanie, które angażują słuch i ruch. np. dzieci mogą wystukiwać na dłoniach rytm muzyki, klaskać do rytmu, podrzucać woreczkiem wypełnionym grochem w chwili gdy usłyszą odpowiednie słowo, machać szarfą itp.
- ćwiczenia ruchowo- słuchowo-wzrokowe – polegają na zaangażowaniu wielu zmysłów, dzieci uczą się poprzez dotyk, słuch i ruch. np. uczą się rysować w powietrzu znaki graficzne w rytm śpiewanej piosenki, rysowanie liter, znaków graficznych na tackach wypełnionych kaszą manną, odwzorowują znaki i litery, które widzą na obrazie. Itp.Ważne, aby dzieci uczyły się polisensorycznie ( wielozmysłowo)
- Zajęcia na zakończenie- ćwiczenia relaksacyjne, odprężające, wyciszające - słuchanie muzyki relaksacyjnej , masaż, ćwiczenia oddechowe,Metoda dobrego startu, nie tylko umożliwia lepszy „start” w szkole, lecz także może być wykorzystana, gdy na zajęcia wkrada się rutyna. Wiadomo, dzieci szybciej uczą się i przyswajają nowe wiadomości poprzez zabawę- Warto spróbować.
Bibliografia:
Bogdanowicz
M., Metoda Dobrego Startu, WSiP, Warszawa 2008.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję serdecznie, że zajrzałeś na mojego bloga.
Pozdrawiam i zapraszam ponownie:)
Podziel się ze mną, Swoją opinią na powyższy artykuł:)