Metoda Dobrego Startu

Metoda Dobrego Startu.                                                  

Metoda Dobrego startu została opracowana 40 lat temu przez Prof. zw. Dr hab. Martę Bogdanowicz przy bezpośredniej pracy z dziećmi.



Założenia MDS.

Głównym celem Metody jest wspomaganie rozwoju psychomotoryki dziecka przy odpowiednim organizowaniu zabaw i aktywnym uczeniu się symboli graficznych za pomocą wszystkich zmysłów: łatwych wzorów, wzorów literopodobnych, liter i znaków matematycznych.
Realizacja tego założenia odbywa się poprzez rozwijanie funkcji, które biorą udział w uczeniu się czytania i pisania (poznawczych: wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych i ruchowych) oraz ich współdziałania (integracji percepcyjno-motorycznej). Inne cele to kształtowanie lateralizacji, świadomości schematu ciała (jego części oraz lewej i prawej strony) i przestrzeni. MDS reprezentuje zatem polisensoryczne, aktywne podejście do pracy z dziećmi. Występują w niej trzy elementy:
  • Element motoryczny – są to ćwiczenia ruchowe, ruchowo- słuchowe, ruchowo-słuchowo-wzrokowe (zharmonizowanie wszystkich zmysłów podczas wykonywania zadania)
  • Element słuchowy ( piosenki, wierszyki, zdania, wyrazy)
  • Element wzrokowy – znaki graficzne( litery, znaki matematyczne)


Cel i dla kogo :

Metoda dobrego startu przeznaczona dla dzieci od 2 – 10 lat. Ma na celu zidentyfikowanie problemów w nauce czytania i pisania, profilaktyce niepowodzeń szkolnych, diagnoza i przyczyny. Metoda ma pomóc w przygotowaniu dzieci przedszkolnych do nauki czytania i pisania , w klasie pierwszej służy do nauki liter i znaków matematycznych zarówno u dzieci dobrze rozwijających się jak u dzieci, u których występują problemy.




Zajęcia z MDS odbywają się według trzech stałych elementów:




  1. Zajęcia wprowadzające:( są to ćwiczenia orientacyjno- porządkowe – marsz przy muzyce, różne powitania, omawianie trudnych słów, dzielenie słów na sylaby czy wyrazy)
  2. Zajęcia właściwe:
  • ćwiczenia ruchowe-zabawy ruchowe do tekstu piosenki, zaczynamy od ruchów dużej motoryki czyli całego ciała i przechodzimy do motoryki małej – ruchy wykonywane np. ręką.
  • Ćwiczenia ruchowo-słuchowe – są to zadanie, które angażują słuch i ruch. np. dzieci mogą wystukiwać na dłoniach rytm muzyki, klaskać do rytmu, podrzucać woreczkiem wypełnionym grochem w chwili gdy usłyszą odpowiednie słowo, machać szarfą itp.
  • ćwiczenia ruchowo- słuchowo-wzrokowe – polegają na zaangażowaniu wielu zmysłów, dzieci uczą się poprzez dotyk, słuch i ruch. np. uczą się rysować w powietrzu znaki graficzne w rytm śpiewanej piosenki, rysowanie liter, znaków graficznych na tackach wypełnionych kaszą manną, odwzorowują znaki i litery, które widzą na obrazie. Itp.
    Ważne, aby dzieci uczyły się polisensorycznie ( wielozmysłowo)
  1. Zajęcia na zakończenie- ćwiczenia relaksacyjne, odprężające, wyciszające - słuchanie muzyki relaksacyjnej , masaż, ćwiczenia oddechowe,
    Metoda dobrego startu, nie tylko umożliwia lepszy „start” w szkole, lecz także może być wykorzystana, gdy na zajęcia wkrada się rutyna. Wiadomo, dzieci szybciej uczą się i przyswajają nowe wiadomości poprzez zabawę- Warto spróbować.




Bibliografia:
Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, WSiP, Warszawa 2008.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję serdecznie, że zajrzałeś na mojego bloga.
Pozdrawiam i zapraszam ponownie:)
Podziel się ze mną, Swoją opinią na powyższy artykuł:)