„Dziecko jest pełnym człowiekiem”- Janusz Korczak
Pedagogika
Korczaka a osobowość dziecka.
Rozwój
osobowości dziecka zależy od bardzo wielu czynników min. od postaw
rodzicielskich, stylów wychowania, sposobów, technik i metod
wychowawczych czy temperamentu. W tym artykule chciałabym się
skupić nad sposobem traktowania młodych ludzi, przez rodziców,
nauczycieli czy wychowawców.
Ikoną
Pedagogiki Nowego Wychowania był Janusz Korczak, wspaniały
człowiek oddany swojej pasji czyli wychowaniem dziecka, tak aby było
„pełnym człowiekiem” ( J. Korczak).
Janusz
Korczak był pedagogiem, który kochał wszystkie dzieci, niezależnie
od płci, rasy czy wyznania- dla Niego liczył się tylko „ młody
człowiek”, któremu trzeba pozwolić poznać życie.
Cenił
podstawowe wartości tj. : sprawiedliwość, szacunek, zaufanie,
odpowiedzialność, piękno, godność i miłość. Ofiarowanie tak
pięknych i pożądanych cech dzieciom, zmieniłoby świat na
„lepsze”, dzieci znałyby swoją wartość, a co najważniejsze
nauczyły by się szanować, kochać i doceniać innych ludzi.
Dziecko
to młody człowiek – który ma prawo do błędu, nauki, szacunku,
aktywności, odpowiedzialności – czyli tak naprawdę do każdej
rzeczy, do której ma prawo „dorosła” osoba, a więc dlaczego
bardzo często dzieje się tak, że dzieci są izolowane od wielu
spraw twierdząc, że są „za małe”.
Janusz
Korczak stworzył katalog należnych praw dla dziecka.
PRAWO DO
SZACUNKU– domagał się szacunku dla dziecka –człowieka i
indywidualnego podejścia do każdego dziecka, tak, by mogło
stworzyć swój godny wizerunek, jako osoby, oraz poprawny obraz
samego siebie.
PRAWO
DO NIEWIEDZY– dla
każdego małego dziecka otaczający go świat jest nieznany, i nie
wszystko jest jasne i proste jak nam się wydaje, dlatego potrzeba
wielkiej wyrozumiałości i cierpliwości ze strony dorosłych wobec
niekończących się pytań dzieci, czasami kilka razy o to samo.
„Dziecko jest
cudzoziemcem, nie rozumie języka, nie zna kierunku ulic, nie zna
praw i zwyczajów. Potrzebny przewodnik, który grzecznie odpowie na
pytanie”1
PRAWO
DO NIEPOWODZEŃ I ŁEZ–
każde dziecko ma prawo do gniewu i złości, a oskarżanie go za
niepowodzenia, wywołuje u dziecka agresję i płacz i lęk, lecz
dziecko w ten sposób woła o pomoc jego łzy, płacz i bunt są
przejawem strachu związane z brakiem doświadczenia i umiejętności,
aby rozwiązać dany problem. .” Wszyscy
jesteśmy zdani na próby i błędy, wszyscy się mylimy. Jesteśmy
podatni na niepowodzenia.”2
PRAWO
DO UPADKÓW- dziecko
ma prawo do upadków i grzechów, a wychowawca uznając to prawo musi
pamiętać, że jego obowiązkiem jest obserwowanie zachowania i
wyjaśnianie przyczyn nieprawidłowości a nie karcenie, oskarżanie
i lekceważenie dziecka.
„Dziecko ma prawo skłamać, wyłudzić, wymusić, ukraść …
Pozwól dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy” . 3
PRAWO DO
WŁASNOŚCI- Każde
dziecko ma swoja ulubioną zabawkę, przytulankę, misia i inne
skarby, które są dla niego bardzo ważne. Dorosłym nie wolno
niszczyć, śmiać się czy bagatelizować. . „Jak
śmiesz potem żądać, by dzieci cokolwiek szanowały lub
kogokolwiek kochały”4.
Uczymy dzieci, że każdy ma prawo do własności więc nauczyciel i
rodzic musi przestrzegać tego prawo w stosunku do swoich dzieci.
PRAWO
DO TAJEMNICY–
dzieci, nawet te najmłodsze, mają swoje tajemnice osobiste,
rodzinne czy koleżeńskie. Dorośli powinni je szanować.
Nauczyciel szanujący tajemnicę dziecka, uczy swoją postawą, że
są sprawy, o których nie mówi się wszystkim. W ten sposób
również wyraża swój szacunek do dzieci. Należy przekonać
dzieci, że mamy szacunek dla ich tajemnicy, że zapytania: Czy
możesz mi powiedzieć? Nie oznacza „musisz” 5
PRAWO
DO RADOŚCI-radość to nieodłączny przyjaciel dzieci, a
szczęście ma swoje źródło w naszym wnętrzu. W miłej i radosnej
atmosferze pełnej miłości powinny wychowywać się dzieci
„…dziecku
potrzebna jest jasność szczęścia i ciepło miłości … Dajcie
mu zapas uśmiechów na całe życie cierniowe. Niech dzieci się
śmieją, niech będą wesołe” 6.
PRAWO
DO WYPOWIADANIA SWOICH MYŚLI I UCZUĆ-należy dać dziecku prawo
do wyrażania własnych poglądów i uczuć, przyjmując je stosownie
do wieku i dojrzałości dziecka. Dzieci potrzebują tego, by ich
uczucia były akceptowane, doceniane i szanowane. Dzieci chcą
aktywne uczestniczyć w życiu. „W teorii wychowania zapominamy,
że winniśmy uczyć dziecko nie tylko cenić prawdę, ale i
rozpoznawać kłamstwo, nie tylko kochać, ale i nienawidzić, nie
tylko szanować, ale i pogardzać, nie tylko godzić się, ale i
oburzać, nie tylko ulegać, ale i buntować się (…). Bo w
dziedzinie negatywnych uczuć jesteśmy samoukami, bo ucząc abecadła
życia uczą nas tylko paru liter, a pozostałe ukrywają. Czy dziw,
że błędnie czytamy?” 7
PRAWO
DO DNIA DZISIEJSZEGO–dziecko pragnie być tym, kim jest w tym
momencie, bo dla niego liczy się teraźniejszość, bieżąca
chwila, a nie przyszłość ani przeszłość. „Dla jutra
lekceważy się to, co je dziś cieszy, smuci, dziwi, gniewa,
zajmuje. Dla jutra, którego nie rozumie (…) kradnie się lata
życia”8
Podążając
za Januszem Korczakiem, na rozwój osobowości dzieci ma bardzo duży
wpływ to w jaki sposób dorosły będzie „je” traktować. Gdyby
każdy z „dorosłych” traktował dzieci według tego katalogu,
spowodowałoby to wiele zmian – na lepsze, oczywiście. Pamiętajmy
dzieci, które otrzymują szacunek– same będą szanowały, którym
pozwolimy na popełnienie błędów bez poniżania- nie będą
poniżać, wręcz przeciwnie będą pomocne, i tak można napisać o
cały katalogu praw. Twierdzenie nasuwa się jedno – Jak traktujesz
swoje dzieci i na co im pozwalasz – tak będą funkcjonowały w
„dorosłym świecie”.
Gorzka
prawda! ostatnio można zauważyć, że ( niektóre) dzieci są
coraz bardziej roszczeniowe, nieodpowiedzialne, bez szacunku do
innych, bez konsekwencji, bez motywacji. Po zbadaniu całej sytuacji
dlaczego owe dziecko się tak zachowuje, okazuje się że to właśnie
rodzice w taki sposób postępowali z dzieckiem, a ono stawało się
coraz starsze, pozostawione same sobie bez możliwości
zweryfikowania zdobytego doświadczenia, pogłębiało i coraz
bardziej utwierdzało się w przekonaniu, że tak musi być i jest
to sposób na życie.
Pamiętajmy
! Dzieci powinny uczestniczyć w rozmowach rodzinnych, powinniśmy
się ich pytać o zdanie, opinie co sądzą o danym temacie (
oczywiście należy wziąć pod uwagę jego rozwój, wiek i
możliwości analizowania, lecz ważnym argumentem jest to, żeby
traktować dziecko podmiotowo)
Traktując
dzieci w sposób PODMIOTOWY – dajemy im szanse na optymalny rozwój
i szczęśliwe życie, ludzie którzy mają świadomość swojej
wartości i wiedzą że są szanowani, kochani są szczęśliwymi
ludźmi, którzy będą to dobro ofiarować innym.
Bibliografia
:
J.
Korczak „ Praw dziecka do szacunku”
1-
J. Korczak, Pisma wybrane, Warszawa 1957,s . 69.
2
- J. Korczak, Pisma wybrane, Warszawa 1957,s . 69.
3
- J. Korczak, Pisma wybrane, Warszawa 1957,s . 21
4-
J. Korczak, Pisma wybrane, Warszawa 1957,s . 302
5-J.
Korczak, Pisma wybrane, Warszawa 1957,s . 303
6-
J. Korczak, Pamiętnik ,Poznań1984,s. 35.
7-
J. Korczak, Pamiętnik ,Poznań1984,s.112
8-J.
Korczak, Jak kochać dziecko [w:] Pisma wybrane,t . 1,Warszawa
1993,s. 112.
Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńDbając o zdrowie i wygodę twojego dziecka, wybierz materac do łóżeczka, który spełnia najwyższe standardy jakości. Materace wykonane z materiałów antyalergicznych, oddychających i nietoksycznych są idealnym wyborem. Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na właściwości termoregulacyjne materaca, które utrzymują odpowiednią temperaturę podczas snu. Sprawdź, czy materac posiada certyfikaty bezpieczeństwa i został poddany testom, aby mieć pewność, że spełnia najnowsze standardy branżowe. Wybierając odpowiedni materac do łóżeczka, zapewnisz swojemu dziecku spokojny i komfortowy sen, a jednocześnie będziesz mieć pewność, że dbasz o jego zdrowie i bezpieczeństwo.
OdpowiedzUsuńOchraniacz do łóżeczka jest istotnym dodatkiem, który chroni niemowlę przed uderzeniami o twarde szczebelki łóżeczka oraz zapewnia dodatkową izolację od zimnych przestrzeni. Ochraniacze te są wykonane z miękkich, bezpiecznych materiałów, często ozdobione uroczymi wzorami lub aplikacjami, co dodaje uroku każdemu dziecięcemu pokoju. Łatwe do przymocowania i utrzymania w czystości, te ochraniacze są nie tylko praktyczne, ale i estetyczne.
OdpowiedzUsuń