Program pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - kilka przykładowych ćwiczeń

www.pixabay.com/dziecko




zdjęcie symbolizuje-   wysiłek dziecka, włożony w wykonanie codziennych obowiązków. 





Przykładowy program pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.


Cele ogólne :

  • usprawnianie zaburzonych funkcji poznawczych,
  • maksymalna aktywizacja i usamodzielnianie ucznia,
  • wzmacnianie samooceny dziecka poprzez rozwijanie świadomości własnych zalet i wad,
  • kształtowanie umiejętności prezentowania własnych poglądów 
  • rozwijanie umiejętności komunikacji językowe

cele szczegółowe
  • usprawnienie analizatora wzrokowego, - percepcja wzrokowa
  • usprawnienie analizatora słuchowego – percepcja słuchowa oraz analiza i synteza słuchowa
  • wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego
  • doskonalenie koncentracji uwagi oraz skupienie
  • doskonalenie w orientacji przestrzennej oraz w schemacie własnego ciała,
  • doskonalenie i usprawnienie myślenia logicznego oraz przyczynowo- skutkowego.
  • Odtwarzanie układów przestrzennych
  • usprawnianie motoryki małej i dużej,
  • doskonalenie działania według instrukcji
  • doskonalenie umiejętności klasyfikacji i szeregowania
  • usprawnianie techniki pisania i czytania
  • usprawnianie rozumienia czytanego tekstu,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych,
  • rozwijanie samoobsługi,
  • ćwiczenie pamięci
  • rozwijanie umiejętności wypowiedzi swobodnych
  • uczenie i wdrażanie do przestrzeganie norm społecznych,
  • rozwijanie emocji

ćwiczenia


Analizator wzrokowy -
  • Dobieranie jednakowych obrazków (domina obrazkowe, loteryjki, memory itp.).
  • Dobieranie jednakowych figur geometrycznych.
  • Wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami.( oczywiście dobieramy obrazki o określonej trudności - dopasowanej do możliwości dziecka) 
  • Dobieranie części do całości.
  • Układanie obrazków z części (z różnicowaniem stopniowania trudności).
  • Układanie figur geometrycznych z części.
  • Układanie z gotowych elementów wg wzoru.
  • Ćwiczenie pamięci wzrokowej:
  • Dobieranie zbiorów liczbowych w tym samym układzie (figury liczbowe – wg kostki do gry), loteryjki, domina, itp.
  • Rozpoznawanie zbiorów w zmienionych układach.
Analizator słuchowy
  • Ćwiczenie wrażliwości słuchowej:
    • różnicowanie dźwięków otaczającego świata (słuchanie z płyt odpowiednio dobranych dźwięków przyrody lub odgłosów wydawanych przez znane przedmioty).
  • Ćwiczenia rytmiczne: różnicowanie, rozpoznawanie, odtwarzanie układów rytmicznych.
  • Ćwiczenia słuchu fonematycznego:
    • wyróżnianie w słowach jednej głoski ( na początku słowa lub na końcu słowa)
    • klasyfikowanie słów wg głosek pod względem określonego kryterium,
    • analiza sylabowa i głoskowa  słów,
    • synteza sylabowa i głoskowa słów,
    • przekształcanie słów poprzez eliminowanie lub dodawanie sylaby np. tor – ba – torba, ma-szyna – maszyna,
    • tworzenie nowych słów z pierwszych głosek słów podanych,
    • tworzenie nowych słów  z ostatniej głoski słów podanych.
  • Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające zasób słownictwa:
    • słuchanie opowiadań,
    • nazywanie przedmiotów, cech, czynności, kolorów , części ciała,
    • opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych,
    • opowiadanie własnych wrażeń, przeżyć
  • Ćwiczenie pamięci słuchowej:
  • nauka wierszyków,
  • ćwiczenie pamięci sekwencyjnej, nauka i układanie wyliczanek,
  • układanie i powtarzanie zdań
  • powtarzanie rymowanek

    Koncentracja uwagi
  • kopiowanie sekwencji przedmiotów,
  • opis słowny obrazka,
  • podobieństwa i różnice w obrazkach,
  • labirynty,
  • wykreślanki,
  • odpowiedzi na pytania do słyszanego lub czytanego tekstu,
  • opowiadanie wydarzeń dnia wczorajszego z zachowaniem kolejności wydarzeń,
  • układanie historyjek obrazkowych,
  • odszukiwanie pasujących odbić lustrzanych,
  • odszukiwanie konturów do obrazków
  • oraz trudniejsze ćwiczenia
  • szukanie  podanej litery w ciągu nielogicznej mieszaniny liter. 

Ćwiczenia usprawniające technikę czytania
  • wyodrębnianie wyrazu ukrytego w innym wyrazie,
  • analiza wyrazowa usłyszanego zdania i analiza sylabowa usłyszanego wyrazu,
  • układanie wielowyrazowych zdań z rozsypanki wyrazowej,
  • wyszukiwanie podobnych kształtów, figur geometrycznych, szczegółów różniących obrazki, ukrytych przedmiotów w obrazkach,
  • dyktanda, zabawy ortograficzne rebusy, krzyżówki

Ćwiczenia usprawniające technikę pisania
  • uzupełnianie  brakujących liter, sylab, luk w zdaniach,
  • składanie wg wzoru i bez wzoru puzzli,
  • pisanie opowiadania wg planu,
  • przepisywanie zdań, tekstów wg wzoru ze zwracaniem uwagi na liniaturę, estetykę, kształt i łączenie liter,
  • różnorodne ćwiczenia grafomotoryczne


Rozumienie czytanego tekstu
  • czytanie prostych opowiadań, wyodrębnianie elementów świata przedstawionego, odpowiadanie na pytania do tekstu.
  • stopniowe wydłużanie czasu wysiłku umysłowego
Umiejętności matematyczne
  •  gry i zabawy wymuszające posługiwanie się rozumowaniem operacyjnym (tworzenie całości z części, wyodrębnianie w całości części, konstruowanie przestrzenne i płaskie)
  • klasyfikacja, różnicowanie i porządkowanie elementów w zbiorze,
  • orientacja przestrzenna,
  • badanie schematu własnego ciała, określanie położenia przedmiotów w stosunku do własnego ciała,
  • wyodrębnianie zbioru przedmiotów spełniających dany warunek i formułowanie warunków, które spełniają elementy danego zbioru,
  • klasyfikacja zbiorów ze względu na ich liczebność,
  • liczenie przedmiotów,
  • rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych,
  • ćwiczenia rachunkowe: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie,

Motoryka Mała
  • lepienie, ugniatanie plasteliny, modeliny, mas plastycznych
  • nawijanie i zwijanie włóczki, przewlekanie przez otwory
  • nawlekanie koralików
  • obrysowywanie przedmiotów i szablonów
  • wydzieranie z papieru zakreślonych form
  • łączenie wyznaczonych punktów
  • kalkowanie po wzorze

Duża motoryka
  • zabawy z elementami płynnych ruchów obu ramion,
  • toczenie, pełzanie, rzucanie, chwytanie, odbijanie,
  • zabawy z elementami rytmicznych ruchów zmiennych obu ramion,
  • płynne, rytmiczne ruchy zmienne, naśladowanie ptaków, samolotów,
  • manipulowanie różnymi przedmiotami: skakanka, balon, piłka, woreczek, kule papierowe,
Gimnastyka mózgu:

Ćwiczenie metoda Denninsona – np
  • kreślenie leniwej ósemki w powietrzy raz jedną a raz drugą ręką,
  • ruchy naprzemienne rąk oraz nóg,
  • Naprzemienne ruchu rąk do uszu.
Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała:
  • kierowanie przy pomocy pojęć: prosto, w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu drugą osobą, tak, aby dotarł do określonego miejsca,
  • rozpoznawanie pojęć: wielkości, kształtu i ciężaru w otaczającym świecie rzeczy, roślin, zwierząt i ludzi,
  • ćwiczenia w formie zabawowej utrwalające pojęcia w zakresie orientacji przestrzennej, czyli wykonywanie poleceń, np. weź prawą ręką łyżkę, ułóż prawą ręką klocki,

Komunikacja językowa, wzbogacanie zasobu słownictwa
  • poszerzanie słownictwa i rozumienie pojęć typu: pojutrze, wyżej, niżej, kwadrans, przybory szkolne
  • wyjaśnianie znaczenia nieznanych wyrazów,
  • kreowanie swobodnych wypowiedzi

Rozwijanie emocji:
  • rozpoznawanie, nazywanie i opisywanie różnych stanów emocjonalnych u siebie i innych,
  • wyrażanie emocji przez gesty, postawy, mimikę twarzy (zabawy z lustrem, scenki, pantomimy),
  • odpowiednie reagowanie na różne sytuacje, 
  •  wyrażanie emocji środkami plastycznymi, muzycznymi.


Metody – aktywizująca, grupowa, indywidualna , rozmowa, obserwacja, opowiadania, zajęcia praktyczne,

Środki dydaktyczne -  karty pracy, kredki, kartki, flamastry, magnetofon,, płyta CV z nagraniami, domino ,klocki. 





1 komentarz:

  1. Dobry wieczór Państwu :). Bardzo dobrze rozłożony na czynniki pierwsze temat. Mam też pytanie: w jakim stopniu takie dziecko - może opanować jakiś język obcy przynajmniej na poziomie A1, lub A2 - jeśli kiedyś np. będzie gdzieś z rodzicami za granicą i się zgubi, ale by potrafiło poprosić o pomoc w odnalezieniu rodziców? Pozdrawiam :).

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję serdecznie, że zajrzałeś na mojego bloga.
Pozdrawiam i zapraszam ponownie:)
Podziel się ze mną, Swoją opinią na powyższy artykuł:)