www.pixabay.com/dziecko |
zdjęcie symbolizuje- wysiłek dziecka, włożony w wykonanie codziennych obowiązków.
Przykładowy program pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Cele ogólne :
- usprawnianie zaburzonych funkcji poznawczych,
- maksymalna aktywizacja i usamodzielnianie ucznia,
- wzmacnianie samooceny dziecka poprzez rozwijanie świadomości własnych zalet i wad,
- kształtowanie umiejętności prezentowania własnych poglądów
- rozwijanie umiejętności komunikacji językowe
cele
szczegółowe
- usprawnienie analizatora wzrokowego, - percepcja wzrokowa
- usprawnienie analizatora słuchowego – percepcja słuchowa oraz analiza i synteza słuchowa
- wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego
- doskonalenie koncentracji uwagi oraz skupienie
- doskonalenie w orientacji przestrzennej oraz w schemacie własnego ciała,
- doskonalenie i usprawnienie myślenia logicznego oraz przyczynowo- skutkowego.
- Odtwarzanie układów przestrzennych
- usprawnianie motoryki małej i dużej,
- doskonalenie działania według instrukcji
- doskonalenie umiejętności klasyfikacji i szeregowania
- usprawnianie techniki pisania i czytania
- usprawnianie rozumienia czytanego tekstu,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie samoobsługi,
- ćwiczenie pamięci
- rozwijanie umiejętności wypowiedzi swobodnych
- uczenie i wdrażanie do przestrzeganie norm społecznych,
- rozwijanie emocji
ćwiczenia
Analizator
wzrokowy -
- Dobieranie jednakowych obrazków (domina obrazkowe, loteryjki, memory itp.).
- Dobieranie jednakowych figur geometrycznych.
- Wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami.( oczywiście dobieramy obrazki o określonej trudności - dopasowanej do możliwości dziecka)
- Dobieranie części do całości.
- Układanie obrazków z części (z różnicowaniem stopniowania trudności).
- Układanie figur geometrycznych z części.
- Układanie z gotowych elementów wg wzoru.
- Ćwiczenie pamięci wzrokowej:
- Dobieranie zbiorów liczbowych w tym samym układzie (figury liczbowe – wg kostki do gry), loteryjki, domina, itp.
- Rozpoznawanie zbiorów w zmienionych układach.
Analizator
słuchowy
- Ćwiczenie wrażliwości słuchowej:
- różnicowanie dźwięków otaczającego świata (słuchanie z płyt odpowiednio dobranych dźwięków przyrody lub odgłosów wydawanych przez znane przedmioty).
- Ćwiczenia rytmiczne: różnicowanie, rozpoznawanie, odtwarzanie układów rytmicznych.
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego:
- wyróżnianie w słowach jednej głoski ( na początku słowa lub na końcu słowa)
- klasyfikowanie słów wg głosek pod względem określonego kryterium,
- analiza sylabowa i głoskowa słów,
- synteza sylabowa i głoskowa słów,
- przekształcanie słów poprzez eliminowanie lub dodawanie sylaby np. tor – ba – torba, ma-szyna – maszyna,
- tworzenie nowych słów z pierwszych głosek słów podanych,
- tworzenie nowych słów z ostatniej głoski słów podanych.
- Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające zasób słownictwa:
- słuchanie opowiadań,
- nazywanie przedmiotów, cech, czynności, kolorów , części ciała,
- opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych,
- opowiadanie własnych wrażeń, przeżyć
- Ćwiczenie pamięci słuchowej:
- nauka wierszyków,
- ćwiczenie pamięci sekwencyjnej, nauka i układanie wyliczanek,
- układanie i powtarzanie zdań
- powtarzanie rymowanek
Koncentracja
uwagi
- kopiowanie sekwencji przedmiotów,
- opis słowny obrazka,
- podobieństwa i różnice w obrazkach,
- labirynty,
- wykreślanki,
- odpowiedzi na pytania do słyszanego lub czytanego tekstu,
- opowiadanie wydarzeń dnia wczorajszego z zachowaniem kolejności wydarzeń,
- układanie historyjek obrazkowych,
- odszukiwanie pasujących odbić lustrzanych,
- odszukiwanie konturów do obrazków
- oraz trudniejsze ćwiczenia
- szukanie podanej litery w ciągu nielogicznej mieszaniny liter.
Ćwiczenia
usprawniające technikę czytania
- wyodrębnianie wyrazu ukrytego w innym wyrazie,
- analiza wyrazowa usłyszanego zdania i analiza sylabowa usłyszanego wyrazu,
- układanie wielowyrazowych zdań z rozsypanki wyrazowej,
- wyszukiwanie podobnych kształtów, figur geometrycznych, szczegółów różniących obrazki, ukrytych przedmiotów w obrazkach,
- dyktanda, zabawy ortograficzne rebusy, krzyżówki
Ćwiczenia
usprawniające technikę pisania
- uzupełnianie brakujących liter, sylab, luk w zdaniach,
- składanie wg wzoru i bez wzoru puzzli,
- pisanie opowiadania wg planu,
- przepisywanie zdań, tekstów wg wzoru ze zwracaniem uwagi na liniaturę, estetykę, kształt i łączenie liter,
- różnorodne ćwiczenia grafomotoryczne
Rozumienie
czytanego tekstu
- czytanie prostych opowiadań, wyodrębnianie elementów świata przedstawionego, odpowiadanie na pytania do tekstu.
- stopniowe wydłużanie czasu wysiłku umysłowego
Umiejętności
matematyczne
- gry i zabawy wymuszające posługiwanie się rozumowaniem operacyjnym (tworzenie całości z części, wyodrębnianie w całości części, konstruowanie przestrzenne i płaskie)
- klasyfikacja, różnicowanie i porządkowanie elementów w zbiorze,
- orientacja przestrzenna,
- badanie schematu własnego ciała, określanie położenia przedmiotów w stosunku do własnego ciała,
- wyodrębnianie zbioru przedmiotów spełniających dany warunek i formułowanie warunków, które spełniają elementy danego zbioru,
- klasyfikacja zbiorów ze względu na ich liczebność,
- liczenie przedmiotów,
- rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych,
- ćwiczenia rachunkowe: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie,
Motoryka
Mała
- lepienie, ugniatanie plasteliny, modeliny, mas plastycznych
- nawijanie i zwijanie włóczki, przewlekanie przez otwory
- nawlekanie koralików
- obrysowywanie przedmiotów i szablonów
- wydzieranie z papieru zakreślonych form
- łączenie wyznaczonych punktów
- kalkowanie po wzorze
Duża
motoryka
- zabawy z elementami płynnych ruchów obu ramion,
- toczenie, pełzanie, rzucanie, chwytanie, odbijanie,
- zabawy z elementami rytmicznych ruchów zmiennych obu ramion,
- płynne, rytmiczne ruchy zmienne, naśladowanie ptaków, samolotów,
- manipulowanie różnymi przedmiotami: skakanka, balon, piłka, woreczek, kule papierowe,
Gimnastyka
mózgu:
Ćwiczenie
metoda Denninsona – np
- kreślenie leniwej ósemki w powietrzy raz jedną a raz drugą ręką,
- ruchy naprzemienne rąk oraz nóg,
- Naprzemienne ruchu rąk do uszu.
Ćwiczenia
orientacji w schemacie ciała:
- kierowanie przy pomocy pojęć: prosto, w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu drugą osobą, tak, aby dotarł do określonego miejsca,
- rozpoznawanie pojęć: wielkości, kształtu i ciężaru w otaczającym świecie rzeczy, roślin, zwierząt i ludzi,
- • ćwiczenia w formie zabawowej utrwalające pojęcia w zakresie orientacji przestrzennej, czyli wykonywanie poleceń, np. weź prawą ręką łyżkę, ułóż prawą ręką klocki,
Komunikacja
językowa, wzbogacanie zasobu słownictwa
- poszerzanie słownictwa i rozumienie pojęć typu: pojutrze, wyżej, niżej, kwadrans, przybory szkolne
- wyjaśnianie znaczenia nieznanych wyrazów,
- kreowanie swobodnych wypowiedzi
Rozwijanie
emocji:
- rozpoznawanie, nazywanie i opisywanie różnych stanów emocjonalnych u siebie i innych,
- wyrażanie emocji przez gesty, postawy, mimikę twarzy (zabawy z lustrem, scenki, pantomimy),
- odpowiednie reagowanie na różne sytuacje,
- wyrażanie emocji środkami plastycznymi, muzycznymi.
Metody
– aktywizująca, grupowa, indywidualna , rozmowa, obserwacja,
opowiadania, zajęcia praktyczne,
Środki dydaktyczne - karty pracy, kredki, kartki, flamastry, magnetofon,, płyta CV z nagraniami, domino ,klocki.
Dobry wieczór Państwu :). Bardzo dobrze rozłożony na czynniki pierwsze temat. Mam też pytanie: w jakim stopniu takie dziecko - może opanować jakiś język obcy przynajmniej na poziomie A1, lub A2 - jeśli kiedyś np. będzie gdzieś z rodzicami za granicą i się zgubi, ale by potrafiło poprosić o pomoc w odnalezieniu rodziców? Pozdrawiam :).
OdpowiedzUsuń