Dlaczego wyznaczanie dziecku granic
jest tak ważne.?
Reguły, zasady, granice odgrywają
bardzo ważną i istotną rolę w życiu młodego człowieka.
Dzieci chcą i potrzebują określenia
w jaki sposób należy się zachowywać, jak się uczyć, jak
zdobywać nowe umiejętności i doświadczenia, jak daleko mogą się
posunąć w poszukiwaniach „prawdy” o otaczającym ich świecie
oraz jakie konsekwencje mogą je spotkać, gdy te granice zostaną
przekroczone. Reguły stanowią istotna rolę w procesie nauczania
oraz odkrywania świata, lecz jest jeden warunek, rodzice/opiekunowie
muszą „ je” przedstawić w sposób jednoznaczny, aby nie wynikły
jakieś nieporozumienia.
( np. Jaś ( 5 l. )dokucza swojej
siostrze. Mama prosi Jasia już po raz kolejny aby przestał, „
Jasiu uspokój się.. „ „ Jaś ile razy mogę powtórzyć ..” „
Jasiek czy ty nie rozumiesz co się do Ciebie mówię...”
Wszystkie te komunikaty nie są jednoznaczne – Jaś potrzebuje
jasnego komentarza „ Nie wolno, nie możesz robić krzywdy swojej
siostrze, jest jej przykro i bardzo ją to boli, na pewno nie
chciałbyś, aby Ona Ciebie w ten sam sposób potraktowała, zastanów
się”Dziecku trzeba wyjaśnić „dlaczego”, „po co” i „na
co”.
Granice tworzą relacje
przyczynowo - skutkowe .
Dzieci uczą się bardzo szybko i są
znakomitymi obserwatorami, bardziej niż to co się do nich mówi
docierają ich własne doświadczenia. Dzieci już od czasów
niemowlęcych są badaczami tego świata, przyglądają się uważnie
i przyswajają relacje przyczynowo- skutkowe, które świetnie
wykorzystują w późniejszym okresie dorastania. Czterolatek potrafi
doskonale osiągnąć swój cel, jeśli granice nie zostaną
odpowiednio przekazane i konsekwentnie stosowane. Wyznaczenie granic,
reguł daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa i uczy wyciągać
odpowiednie wnioski
(np. czteroletni chłopiec –
uczęszcza do przedszkola, ranne wstawanie i ubieranie się nie jest
Jego mocną stroną, mama dotychczas pozwalała na przygotowanie się
do wyjścia przy oglądaniu bajek, jednak w ostatnim czasie,
ubieranie się stanowi koszmar dla mamy, nie może się doprosić
dziecka, aby szybciej się ubrało, bo muszą już wychodzić. Mama
pogroziła chłopcu, że jak nie zacznie się ubierać, wyłączy
telewizor, oczywiście dziecko płacze, histeryzuje ipt. , mama się
poddaje i włącza ponownie TV- czy ta postawa daje dziecku poczucie
bezpieczeństwa i tego, że to rodzice rządzą i podejmują decyzje
w domu- Na pewno NIE – dziecko czuje się wygrane, lecz w głębi
duszy jego psychika odczuwa lęk. Natomiast można tą sytuacje
zupełnie inaczej rozwiązać. Matka mówi do chłopca, jeśli nie
zaczniesz się szybciej ubierać to wyłączymy telewizor i już nie
będziesz oglądać, w tej sytuacji dziecko również płacze,
lamentuje, wpada w złość, lecz widzi, że to nie robi na mamie
żadnego wrażenia i się zaczyna szybko ubierać, aby móc oglądać.)
Przedstawiłam sytuację, która można rozwiązać na dwa sposoby,
gdzie drugi jest o wiele lepszy – konsekwencja i upór w
wyznaczaniu zasad jest dla dziecka bardzo ważny, pokazuje jasny
komunikat i wszelkim niezbędnych informacji do wyciągnięcia
odpowiednich wniosków.( będzie odczuwał, że mama jednak wie
najlepiej co dla niego dobre chociaż nigdy się do tego nie przyzna)
Granice wyznaczają zachowania,
relacje międzyludzkie.
Każdy człowiek, nie tylko dziecko
potrzebuje wyznaczenia pewnych norm, zasad jakie obowiązują na
danym otoczeniu. Jeśli dobrze oznaczymy ścieżkę życia naszemu
dziecku, nauczy się jak traktować inne osoby, w jaki sposób
rozwiązywać problemy, aby nie zbłądzić czy też wpaść z
tarapaty.
Dziecko, które jest świadome zasad i
granic jakie wymaga świat czuje się w nim o wiele lepiej,
bezpieczniej, stabilniej, wie czego może się spodziewać.
np. Czteroletnia Kasia przeszkadza
rodzicom w rozmowie. Rodzice pomimo ważnej rozmowy, odstawiają
wszystko na bok i poświęcają cała uwagę dziecku. Czy to jest
dobre rozwiązanie- niestety nie, Kasia jeśli rodzice nie wyznaczą
jej wyraźnych granic, nie powiedzą czego od niej oczekują, jak
powinna się zachowywać, nadal będzie przeszkadzać. Ona nie umie
czytać w myślach rodziców. Musi dostać wyraźną informację jak
trzeba się zachować, aby zrozumiała swój błąd.
Kolejny przykład dla starszych dzieci.
Nastoletnia Asia chce pożyczyć Od
rodziców samochód ponieważ musi odwieźć koleżance książki.
Mama się zgadza, ale pod jednym warunkiem, ma przyjechać o 19
ponieważ o 20 ma bardzo ważne spotkanie, na którym musi być.
Niestety Asia nie dotrzymuje obietnicy i przyjeżdża w rezultacie o
20:30 , Jak może zareagować mama: oczywiście może powiedzieć, że
się spóźniła i wygłosić monolog na temat zaufania, współpracy.
Takie zachowanie nie przyniesie oczekiwanego skutku wobec dziecka,
ponieważ Asia zauważy, że nie ponosi konsekwencji za swój błąd.
Drugi sposób, Mama może stanowczo powiedzieć,: „ to był ostatni
raz, do końca miesiąca nie pozwolę Ci wziąć samochodu”, Takie
rozwiązanie jest dobre, ponieważ Asia ponosi konsekwencje i raczej
już tego samego błędu nie popełni,
Granice a prawidłowy Rozwój.
Wyznaczenie granic młodemu człowiekowi
wpływa na jego prawidłowy rozwój.
Wraz z wiekiem dziecka, granice muszą
zostać zmodyfikowane, dostosowane do potrzeb i rozwoju dziecka, ( o
inne godzinie pozwalasz się położyć spać pięciolatkowi a o
innej dziesięciolatkowi).
Odpowiednie reguły uczą dzieci,
odpowiedzialności,szacunku, ponoszenia konsekwencji jeśli się do
nich nie stosują. ( np. Beata, prosi rodziców, aby mogła wyjść z
przyjaciółmi na imprezę i wrócić później o godzinę niż
zwykle, Rodzice godzą się na takie rozwiązanie, pod pewnym
warunkiem. Musi wrócić punktualnie, jeśli coś się ma wydarzyć
musi o tym poinformować, w przeciwnym razie wrócą do poprzedniej
godziny – musi udowodnić rodzicom, że jest gotowa do późniejszej
godziny- w tej sytuacji, rodzice postawili wyraźne granice, dziecko
jest już na tyle dojrzałe,aby mogło samo zdecydować jaka drogą
podążyć- wytyczenie granic daje poczucie własnego wyboru)
Granice – ważne aby były
odpowiednie
Granice
zbyt restrykcyjne-
zbyt mała swoboda, by testować i odkrywać. Efekty – źle wpływa
na proces nauki oraz poczucie odpowiedzialności, jednocześnie
prowokuje do buntu, chcąc uzyskać trochę więcej swobody.
Granice
zbyt szerokie-
zbyt duża swoboda, by testować i odkrywać. Efekty – ujemnie
wpływa na wyniki w nauce i poczucie odpowiedzialności, prowokuje
nadmierne testowanie, Nie daje poczucia bezpieczeństwa.
Granice
niestabilne-
nietrwała wolność. Efekty – ujemnie wpływa na wyniki w nauce i
poczucie odpowiedzialności, prowokuje testowanie i odkrywanie.
Granice
Zrównoważone –
wolność oparta na odpowiedzialność. Efekty – składnia do nauki
i poczucia odpowiedzialności, uczy współpracy.
Granice oparte na nadmiernej, niedostatecznej lub zmiennej kontroli
ograniczają prawidłowy rozwój, zdrowe odkrywanie świata, uczenia
się nowych umiejętności. Granice zrównoważone, dają pozytywne
szanse na prawidłowy rozwój, możliwość odkrywania i zdobywania
nowych doświadczeń. Wyznaczajmy dzieciom jasne i konkretne reguły,
którymi będą podążać .
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję serdecznie, że zajrzałeś na mojego bloga.
Pozdrawiam i zapraszam ponownie:)
Podziel się ze mną, Swoją opinią na powyższy artykuł:)